Heemkundige activiteiten/mededelingen 2008

DRIE GROTE JUBILEA UITBUNDIG GEVIERD
2008 is tot nu toe een druk jaar geweest voor wat betreft de jubilea. Op 26 april vierde de firma Bergmans & Wijnen hun gouden bestaansfeest groots in het feestpaviljoen op de parkeerplaats naast hun zaak.
Een klein half jaar later, op 13 en 14 september, vierde het kasteleinspaar José en Henk Franken-L’homme het feit dat hun café een eeuw bestond. Het feestweekend begon met het gemeentelijk drumbandtreffen dat zich voor en in hun café afspeelde. De dag erna speelden de Sinzelbachmuzikanten de sterren van de hemel tijdens het Spätshoppen. Gedurende dezelfde avond werd ook ons eerste verzamelboekje gepresenteerd en aangeboden aan de jubilarissen. In dit boekje werd o.a. aandacht besteed aan alle drie de jubilea.
Amper een week later, op 20 en 21 september, vierde onze parochieherder, pastoor Reijnen, zijn gouden priesterjubileum. Hij werd op zondag 21 september benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.
Het samenzijn met familie, vrienden en dorpsgenoten liep als een rode draad door deze drie feesten.

NIJSWILLERSE WIJNWANDELING EN GRATIS WIJNPROEVEN OP ZONDAG 19 OKTOBER
Op zondag 19 oktober a.s. staat een themawandeling op het programma. Dorpsgenoot Wim Gloerich zal vertellen hoe in ons dorp wijn wordt geproduceerd en zal dit toelichten aan de hand van materialen en borrelende gistflessen. We verzamelen bij café ‘A gen Baag’ en zullen na een korte uitleg door Wim vanaf Nijswiller naar de wijngaard in Wahlwiller lopen. Aldaar is de mogelijkheid om de in ons dorp gemaakte wijn gratis te proeven. Deelname is gratis en voor iedereen toegankelijk. Vertrek vanaf café ‘A gen Baag’ om 13.00 uur. Duur: 3 uur. De wandeling gaat onder alle weersomstandigheden door.

HISTORISCHE KALENDER VANAF NU BESTELLEN
De historische Nijswiller kalender zal eind november uitkomen. Wilt u verzekerd zijn van een kalender, dan is het raadzaam om die vanaf nu al te bestellen. Het aantal bestelde kalenders plus een klein aantal extra kalenders zullen op A5 formaat in zwart/wit gedrukt worden. Er zullen 13 historische foto’s op prijken. Prijs: € 4,-. Sponsoren en leden van de heemkundevereniging zullen een kalender gratis ontvangen.
Een leuk cadeau om te geven of om te krijgen tijdens de feestdagen.

WEBSITE HEEMKUNDEVERENIGING
Geïnteresseerden hebben inmiddels meer dan 10.000 keer op een van de pagina’s van onze website geklikt.

KROEDWUSJ GEPLUKT
We hebben een groot deel van onze geplande activiteiten kunnen uitvoeren. Zo hebben we van de zomer met een kleine groep in de maanden juli en augustus kruiden geplukt t.b.v. de ‘kroedwusj’-zegening die op zaterdag 26 augustus in onze parochiekerk plaatsvond. Voorafgaand werden kleine ‘kroedwusje’ gebonden op 25 augustus.

GRAFADOPTIE MARGRATEN
Om de gesneuvelde Amerikaanse soldaten te eren hebben we in de week voor Memorial Day (laatste zondag van mei) foto’s van graven en van een aantal jongens die in Margraten begraven liggen geplaatst op onze website. Een aantal (oud)dorpsgenoten of heemkundeleden van buiten Nijswiller hebben gereageerd op onze oproep en informatie over hun geadopteerd graf doorgegeven. We ontvingen ook leuke en ontroerende reacties vanuit o.a. de Verenigde Staten en Australië. We hopen dat we in de toekomst nog meer informatie zullen krijgen van dorpsgenoten over door hen geadopteerde graven in Margraten. De foto’s en informatie zijn te vinden op onze website onder de rubriek FOTO’S.

BESTUUR
Het bestuur van de HKV bestaat uit de volgende dorpsgenoten:

* Adry Weijenberg, voorzitter (043-4511638 of hmal.weijenberg@12move.nl)
* Bèr Gootjes, secretaris (043-4511586 of bgootjes@home.nl)
* Hermien Weijenberg, penningmeester (043-4511638 of hermientje@live.nl)
* Erik Kaczorowski, bestuurslid (043-4512554 of erikkaczorowski@hetnet.nl )
* Jochen Reinders, bestuurslid (043-4512436 of jochenreinders@hetnet.nl)

Mocht u vragen hebben of zou u graag lid willen worden of heeft u informatie voor ons, dan kunt u altijd contact opnemen met een van de bestuursleden.

HEEMKUNDEBOEKJE EEN SUCCES

Het op 14 september gepresenteerde heemkundeboekje ‘Nieswieler va vreuger bis noe’, deel 1, is goed aangeslagen. De vele positieve reacties zien we als stimulans om de ingeslagen weg te blijven volgen. De eerste oplage, 150 boekjes, was al op 14 september uitverkocht. Van de 2e oplage, nog eens 100 boekjes, zijn er al ongeveer 60 besteld. Hebt u interesse in een boekje, neem dan even contact op met Adry Weijenberg. (tel.043-4511638) Prijs van het boekje: € 6,-.

MEER GEGEVENS OP GRAFSTEEN ONTDEKT
Bij herstelwerkzaamheden aan de grote plaat onderaan de kerktrap is een gedeelte van een oude grafplaat verwijderd en tegen de kerkmuur geplaatst. In ons wegkruisenboekje van 2006 staat deze grafplaat beschreven, echter nu is pas duidelijk dat het om een grafplaat gaat uit 1685. Duidelijk is op de steen te zien dat in dat jaar op 27 maart (Le)onaad van der Porten gestorven is. Het zou interessant zijn om in het overlijdensregister meer informatie over hem boven water te halen. De passage: [erk] […ster] [g..vessen] is te onduidelijk om nu zeker te zeggen dat hij bijvoorbeeld ‘kerkmeester is geweest’. Helaas moest bij het verwijderen van de steen een stukje worden afgeslepen. Een 20 centimeter breed stuk bevindt zich nog onder de eerste traptrede, die vroeger ook als grafsteen heeft gediend.

JAARVERGADERING
Leden van onze heemkundevereniging kunnen alvast de datum van onze volgende jaarvergadering in hun agenda zetten. Deze vergadering vindt plaats op 15 januari 2009 (3e donderdag van januari). Ze zullen t.z.t. een uitnodiging ontvangen.